دستگاه لیزر الکس دایود چیست ؟

دستگاه لیزر الکس دایود چیست و تفاوت آن با دایود در چیست ؟
همانطور که شاهد هستیم در حال حاضر دستگاه هایی تحت عنوان دستگاه لیزر الکس دایود و یا دستگاه لیزر 3 طول موج الکس دایود اندیاگ در بازار موجود می باشد و سوال اصلی که به وجود می آید چطور ممکن است که لیزر الکس با تکنولوژی متفاوت همراه با لیزر دایود وجود داشته باشد. خب باید گفت در کمپانی های ساخت لیزربار در یک اقدام مبتکرانه توانسته اند در چینش لیزربار ها تعدادی لیزربار علاوه بر لیزربار دایود 808 نانومتر اضافه کرده که طول موج 755 یا 1064 نانومتر را از خود صاطع کند.



سوال بعدی که مطرح می گردد این است که آیا این طول موج الکس چه تفاوتی با الکس های قبلی وجود دارد ؟
این مسئله از دو جهت مورد بررسی قرار می گیرد :
مورد اول به لحاظ تاثیر بالینی بر روی بیمار است که باید گفت به هیچ عنوان تفاوتی در نوع درمان ایجاد نخواهد کرد چرا که در واقع همان طول موج با همان میزان قدرت پالس نوری صاطع خواهد شد.
و اما مورد دوم به لحاظ تکنولوژی ساخت و هزینه نگهداری و تامین هزینه نهایی دستگاه است که باید گفت تفاوت بسیاری با هم دارند به عنوان مثال در مورد دستگاه های لیزر الکس با لامپ کار میکنند نهایت تعداد شاتی که میزند 1.5 تا 3 میلیون هست که جهت تعویض آن هزینه زیادی رو متحمل خواهید شد ولی در دستگاه های دایود الکس دستگاه های بیین 20 تا 40 میلیون شات می زنند که نسبت به الکس ها مقدار بالایی است.
به لحاظ مصرف برق نیز یک نکته قابل توجهی وجود دارد که لیزرهای الکس در حدود 6 برابر بیشتر از دایود لیزرها برق مصرف می کنند. 

نظرات